Bóle łokcia

Do najczęstszych przyczyn bólu okolic stawu łokciowego możemy zaliczyć:

- ból łokcia od strony przyśrodkowej – mówimy wtedy o tzw. ŁOKCIU GOLFISTY – przeciążeniu i stanowi zapalnemu ulegają struktury przyczepu mięśni zaginaczy stawu nadgarstkowego. Osoby mają trudność przy ruchach dokręcania, np. śrubokręt

Najczęściej stosujemy wtedy zabiegi krioterapii w stanach ostrych i laseroterapii z ultradźwiękami w stanach przewlekłych. Niestety są to zabiegi wspomagające a najważniejsza jest terapia manualna gdzie stosujemy masaż głęboki(poprzeczny i funkcyjny) podrażnionych struktur oraz rozciąganie mięśni/więzadeł przykurczonych a następnie specjalistyczne ćwiczenia izometryczne i funkcyjne stawu łokciowego i nadgarstkowego.

Efekty terapii powinny być zauważalne po 2 tygodniach leczenia.łokieć1

- ból od strony bocznej – mówimy wtedy o

tzw, ŁOKCIU TENISISTY

Co to jest łokieć tenisisty i jak go leczyć?

ŁOKIEĆ TENISISTY

Jest to tendopatia ( entezopatia ) mięśni prostowników nadgarstka ( zwana też zapaleniem nadkłykcia bocznego kości ramiennej) . Do niedawna większość lekarzy i terapeutów kojarzyła ten stan z istniejącym w tej okolicy stanem zapalnym. Obecnie uważa się, że dużą rolę odgrywają tu też zmiany degeneracyjne w strukturze kolagenu oraz nieprawidłowości w ukrwieniu – tzw. neowaskularyzacja. Obydwa te czynniki występują jako efekt powtarzających się przeciążeń i mikrourazów, często bez współistniejącego stanu zapalnego.

Dotychczasowe standardy leczenia opierają się na zastosowaniu fizykoterapii w postaci naświetlań promieniowaniem laserowym, zabiegów ultradźwiękami, krioterapii. Czasami niektórzy ortopedzi zalecają unieruchomienie stawu w celu jego odciążenia oraz iniekcje ze środka przeciwzapalnego.

Efekty leczenia standardowego bywają różne. Wielu pacjentów uskarża się na brak widocznej poprawy lub też poprawa jest niewielka lub krótkotrwała. Jak przedstawiam poniżej – leczenie ,,łokcia tenisisty” wymaga dużo precyzji ze strony lekarza i terapeuty oraz kosekwencji i cierpliwości ze strony pacjenta.

Choroba występuje najczęściej w przedziale wiekowym 30-65 lat. Ma zdecydowane powiązanie z pracą przy komputerze, wykonywaniu zawodów wymuszających powtarzające się często ruchy nadgarstka np. wyprost oraz ruchy podobne jak podczas wkręcania śruby. Pomimo nazwy sugerującej związek z uprawianiem gry w tenisa – tylko ok. 10% graczy cierpi na tę dolegliwość. Dotyczy to zwłaszcza osób rozpoczynających naukę gry, którzy nie mają jeszcze doskonale wyćwiczonej techniki uderzeń i generują ruch z nadgarstka zamiast z tułowia i barku. Rozkład sił jest nierównomierny a wytworzone podczas odbicia piłki tenisowej wibracje dodatkowo przeciążają miejsce przyczepu mięśni.

Choroba w 80-90% przypadków podlega procesowi samoleczenia w okresie około 12 miesięcy.

Diagnoza:

Opiera się na wywiadzie i testach oporowych wyprostu nadgarstka.

Objawy:

- ból odczuwany po bocznej stronie stawu łokciowego,

- tkliwość tkanek podczas badania palpacyjnego,

- ból nasila się podczas aktywności wyprostnej nadgarstka,

- trudności podczas wykonywania prostych czynności jak podanie ręki na przywitanie, podniesienie szklanki z napojem itp.

PROPOZYCJA TERAPII w zapaleniu przyczepu – tendinitis:

1. Zmniejszenie bólu poprzez masaż poprzeczny.

Masaż poprzeczny ma dwie fazy : aktywną i fazę rozluźnienia, pozwalającą na powrót ukrwienia w miejscu ucisku. Odbywa się według schematu

dociśnięcie – przesunięcie – rozluźnienie.

Po pewnym czasie pacjent zgłasza, że jego odczucia bólu się zmniejszyły. Kontynuując masaż dodajemy więc trochę więcej nacisku i masujemy jeszcze przez 3-4 minuty.

Fot.2 Masaż poprzeczny w Tendinitis.

2. Ćwiczenia kolagenowe – koncentryczne, mały opór, bardzo dużo powtórzeń ( 50 – 100 ). Ćwiczenia powinny przebiegać bez bólu. Zaczynamy w pozycji horyzontalnej – zgięcie i wyprost nadgarstka.

Samoleczenie zapalenia przyczepu dotyczy Tendinitis typu II i V. Zajmuje zwykle około 9-12 miesięcy , nawet jeśli pacjent nie zaprzestał swych aktywności.

Jeśli prowadzimy terapię w ciągu 2-3 tygodni powinniśmy uzyskać jakąkolwiek poprawę.

Uwaga! Nie wolno podejmować zakazanej aktywności gdy ból się zmniejszy, gdyż grozi to nawrotem objawów choroby.

Pełny powrót do aktywności może nastąpić wówczas, gdy testy oporowe wyprostu nadgarstka są ujemne.

PROPOZYCJA TERAPII w tendinosis ( zmianach degeneracyjnych przyczepu mięśni ):

1. Zmniejszenie bólu:

- masaż poprzeczny 10 – 15 minut, jeśli pacjent to znosi może być wykonany z uczuciem umiarkowanego bólu.

Fot. 3 Masaż poprzeczny w tendinosis.

2. Powstrzymanie, unikanie neowaskularyzacji:

- mocne ciągłe rozciąganie ścięgien, bez rozciągania nerwu,

Fot.4 Rozciąganie mięśni prostowników nadgarstka.

- program ćwiczeń ekscentrycznych z oporem 1-2 kg. ( u kobiet 0,5 kg.) 2-3 razy dziennie w seriach po 15 powtórzeń codziennie przez 12 tygodni.

Po 6 tygodniach zwykle dolegliwości znikają ale pacjent nie powinien przestawać ćwiczyć!!! Jeśli pacjent zaniecha ćwiczeń przed upływem 12 tygodni występuje tendencja do nawrotu dolegliwości.

Po upływie 12 tygodni ćwiczenia należy kontynuować 2-3 razy w tygodniu.

Leczenie łokcia tenisisty – zapalenie przyczepu – tendinitis ( zmianach degeneracyjnych przyczepu mięśni ):

1. Zmniejszenie bólu:

• masaż poprzeczny 10 – 15 minut, jeśli pacjent to      znosi może być wykonany z uczuciem umiarkowanego bólu.

2. Powstrzymanie, unikanie neowaskularyzacji:

• mocne ciągłe rozciąganie ścięgien, bez      rozciągania nerwu,
  • program ćwiczeń ekscentrycznych z oporem 1-2 kg. ( u kobiet 0,5 kg.) 2-3 razy      dziennie w seriach po 15 powtórzeń codziennie przez 12 tygodni.

Po 6 tygodniach zwykle dolegliwości łokcia tenisisty znikają ale pacjent nie powinien przestawać ćwiczyć!!! Jeśli pacjent zaniecha ćwiczeń przed upływem 12 tygodni występuje tendencja do nawrotu dolegliwości.

Po upływie 12 tygodni ćwiczenia należy kontynuować 2-3 razy w tygodniu.

Wizyty na stronie: dzisiaj: 76 wczoraj: 89 w tym tygodniu: 347 w tym miesiącu: 1131 w sumie: 109652