Bóle stopy

PRZYCZYNY

Ból stóp/stopy może być wywołany różnymi czynnikami. Należy jednak pamiętać, że przyczyny tego rodzaju dolegliwości mogą być zarówno związane z samą stopą, jak i stanowić bardziej uogólniony problem, dotyczący całego organizmu lub schorzenia obejmującego odległą od stopy lokalizację.

Najczęstsze przyczyny powodujące ból stóp/stopy to np. urazy: stłuczenia, skręcenia, zwichnięcia, złamania. Dotyczą one zarówno ścięgien i więzadeł, jak i struktur kostnych. Szybko wdrożona rehabilitacja zarówno manualna jak i fizykalna przywróci pełen zakres ruchu a następnie wzmocni struktury mięśni aby nie powstała pourazowa niestabilność stawu skokowego i stawów stopy.

Powtarzające się zmiany urazowe, nadmierne obciążenie stóp (w niektórych dziedzinach sportu, związane z procesem starzenia, nadmierną masą ciała) często prowadzą do zmian o typie przewlekłym, określanych jako choroba zwyrodnieniowa stawów. Takie zwyrodniałe (w uproszczeniu zniszczone wskutek zużycia) stawy stóp są częstą przyczyną nawracających bólów stóp.

stopa1

Wśród schorzeń dotyczących układu ścięgnistego powodujących ból stopy należy wymienić:

•  tzw. paluch biegacza, określany dawniej „paluch darniowy”, kontuzję dotyczącą I stawu śródstopno-paliczkowego, objawiającą się bólem u podstawy palucha z często towarzyszącym obrzękiem i zaczerwienieniem, a wynikającą z nadmiernego obciążenia tego stawu podczas np. biegania;
  •  uraz lub zapalenie ścięgna Achillesa przekładający się na ból stopy umiejscowiony na przebiegu ścięgna rozpoczynający się w okolicy pięty; (ból po tylnej stronie podudzia od pięty do stawu kolanowego)
  •  piekący lub palący ból stopy lokalizujący się między II i III palcem jest objawem choroby Mortona;
  •  zespół kanału stępu;
  •  płaskostopie czy wysokie ustawienie łuku stopy;
  •  ostroga kości piętowej,( ból pięty nawet z bólem rozchodzącym się do śródstopia i palców nasilający się podczas chodzenia)
  •  zapalenie rozcięgna podeszwowego stopy. ( ból od strony podeszwowej stopy nasilający się podczas chodzenia i dłuższego stania)
  • Halluksy

Wśród odległych i ogólnoustrojowych przyczyn powodujących ból stopy/stóp, na uwagę zasługują:

•  choroby nerwów np. rwa kulszowa;
  •  choroby dolnego odcinka kręgosłupa, np. przepuklina krążka międzykręgowego w odcinku lędźwiowym, zwężenie kanału kręgowego w odcinku lędźwiowym czy kręgozmyk – ból dotyczy często całej kończyny dolnej i promieniuje do stopy;
  •  neuropatie obwodowe: zaburzenia czucia lub unerwienia motorycznego stopy, wywołujące ból stóp, mrowienie, pieczenie bywają często związane z współistniejącymi chorobami takimi jak cukrzyca, niedobór witamin, alkoholizm, nowotwory hematologiczne, przewlekłe choroby zapalne, zaburzenia te mogą być też wtórne do stosowanego leczenia neurotoksycznego (antybiotyki, chemioterapia);
  •  dna moczanowa: zaburzenie przemian kwasu moczowego objawiające się okresowym i nawracającym zapaleniem stawów stopy (najczęściej I stawu śródstopno-paliczkowego palucha).

SPECJALISTYCZNA REHABILITACJA STAWU SKOKOWEGO I STOPY

W leczeniu pourazowym i pooperacyjnym w obrębie stopy i stawu skokowego niezbędna jest rehabilitacja. Prawidłowo przeprowadzone zabiegi rehabilitacyjne są koniecznym elementem leczenia większości schorzeń.

Właściwe postępowanie usprawniające stwarza możliwość niemalże całkowitego odbudowania funkcji uszkodzonych stawów i ścięgien, prowadzi do zmniejszenia bólu i obrzęku kończyny.

W centrum Rehabilitacji „Pod Dębami” oferujemy kompleksową rehabilitację stopy i stawu skokowego poprzez połączenie terapii manualnej, fizykoterapii i specjalnie dobranych ćwiczeń indywidualnych. Celem naszej pracy jest zapewnienie kompleksowej opieki Pacjentom z chorobami i urazami stopy oraz stawu skokowego przy użyciu metod opartych na wiedzy i wypracowanym przez lata doświadczeń. Bazując na nowoczesnych programach terapeutycznych specjalizujemy się w prowadzeniu rehabilitacji:

- po operacjach stawu skokowego, stopy i ścięgna Achillesa oraz Halluksów,

- po urazach (złamania, skręcenia, urazy sportowe, uszkodzenia ścięgna Achillesa),

- chorób stopy i stawu skokowego leczonych nieoperacyjnie ( zapalenie rozcięgna podeszwowego, ostroga kości piętowej, Halluksy, itp.)

Zapraszamy na konsultacje lekarskie i fizjoterapeutyczne.

Nie czekaj dzwoń już dziś. Tel. 22 760 54 44

Wizyty na stronie: dzisiaj: 75 wczoraj: 89 w tym tygodniu: 346 w tym miesiącu: 1130 w sumie: 109651