Submit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Opis i przeznaczenie metody SI

SI 5x

Integracja sensoryczna jest jedną z najnowocześniejszych i skutecznych metod stosowanych
w pracy z dziećmi:

  • mającymi trudności szkolne (trudności z czytaniem , pisaniem, ortografią, trudności z koncentracją uwagi),
  • wykazującymi opóźnienia
    w rozwoju mowy,
  • wykazującymi opóźnienia w rozwoju ruchowym (słaba koordynacja ruchowa, opóźniony rozwój ruchowy, trudności z utrzymaniem równowagi),
  • z grupy ryzyka (zagrożona ciąża, obciążenia okołoporodowe, cesarskie cięcie, wcześniactwo, czynniki dziedziczne) jako działanie profilaktyczne, które podjęte we wczesnym okresie rozwoju dziecka zmniejsza lub eliminuje ryzyko wystąpienia zaburzeń integracji sensorycznej,
  • z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD),
  • z zaburzeniami uwagi (ADD),
  • z upośledzeniem umysłowym ,
  • z zespołem Downa,
  • z Autyzmem,
  • z zespołem Aspergera,
  • z MPDz (Mózgowe Porażenie Dziecięce),
  • z kruchym chromosomem X.

 

 

Integracja Sensoryczna opiera się na neurofizjologicznych podstawach klinicznej obserwacji
i standaryzowanych testach. To proces organizujący (integrujący) docierające do mózgu informacje zmysłowe (sensoryczne) płynące zarówno ze środowiska jak i z ciała, tak aby mogły być one użyte do celowego działania. Na ogół większość z nas zdaje sobie sprawę z istnienia 5 zmysłów – smaku, zapachu, wzroku, słuchu oraz dotyku, jednak poza tymi zmysłami istnieją jeszcze dwa bardzo istotne zmysły dostarczające nam informacji z naszego ciała, a mianowicie zmysły równowagi oraz czucia głębokiego. Tak więc mózg rozpoznaje, interpretuje i segreguje informacje płynące z receptorów:

  • wzrokowych,
  • słuchowych,
  • smakowych,
  • dotykowych,
  • proprioceptywnych (czucie głębokie),
  • przedsionkowych (zmysł równowagi),

 

tak, aby mogły zostać one użyte w działaniu, będącym odpowiedzią na wymagania otoczenia.
Gdy informacje te płyną bez większych zakłóceń, wcale nie jesteśmy świadomi istnienia owych skomplikowanych procesów rozgrywających się w naszym systemie nerwowym, a mających wpływ na takie codzienne czynności jak np. mowa, planowanie ruchu, napięcie mięśniowe, postawa czy percepcja wzrokowa. Jednak, gdy z różnych przyczyn, procesy integracji sensorycznej zostają zakłócone możemy zauważyć u dziecka
objawy zaburzeń w przetwarzaniu informacji zmysłowych, a co za tym idzie nieadekwatne odpowiedzi na wyzwania otoczenia.

Układ przedsionkowy, proprioceptywny i dotykowy, to trzy podstawowe układy sensoryczne. Układy te ściśle współpracują ze sobą oraz z innymi układami sensorycznymi – słuchowym, wzrokowym i smakowo-zapachowym. Od współpracy tych wszystkich układów zależy prawidłowe funkcjonowanie w otaczającym nas świecie.
Umiejętność przetwarzania i porządkowania bodźców u większości osób dorosłych przebiega w sposób automatyczny, ale nie jest to umiejętność dana nam od początku naszego istnienia. Wykształca się wskutek skomplikowanych procesów zachodzących w układzie nerwowym. Noworodek widzi twarze pochylające się nad jego łóżeczkiem, ale nie identyfikuje do kogo one należą, nie odczytuje emocji, które one wyrażają, nie odpowiada uśmiechem na uśmiech, nie wyciąga rączek w ich kierunku. Te wszystkie z pozoru nieskomplikowane i naturalne reakcje wymagają nauki uwarunkowanej sprawnym funkcjonowaniem układu nerwowego. U dzieci procesy integracji sensorycznej z różnych przyczyn mogą ulec zaburzeniu i następuje wówczas nieprawidłowa interpretacja odbieranych codziennych informacji sensorycznych, takie jak dotyk, dźwięk, czy ruch.

Zaburzenia mechanizmów przetwarzania sensorycznego u dzieci mogą się objawiać w następujący sposób:

U niemowląt i małych dzieci:SI 3x

  • trudności z jedzeniem (trudności ze ssaniem, gryzieniem, preferowanie ograniczonych typów pokarmów)
  • trudności ze spaniem (trudności w zasypianiu, częste wybudzenia w nocy i kłopoty
    z ponownym zaśnięciem)
  • dziecko jest bardzo poirytowane przy zmianie ubrania, wydaje się mu być niewygodnie w określonych typach ubrań
  • nie lubi być przytulane, odpycha się od osoby, która go trzyma w ramionach
  • jest nadmiernie aktywne, wciąż w ruchu lub też jest letargiczne, ospałe
  • występują opóźnienia w rozwoju w zakresie „kamieni milowych”: dziecko późno siada, późno raczkuje (lub pomija ten etap), późno stawia pierwsze kroki, późno wypowiada pierwsze słowa lub wypowiada całe zdania pomijając okres gaworzenia, wokalizacji
  • unika manipulacji zabawkami/przedmiotami zwłaszcza tymi, które wymagają zręczności
  • mało wyraźna reakcja na ból, opóźniona reakcja na ból
  • nie umie się samo uspokoić np. poprzez ssanie smoczka, patrzenie na zabawkę, słuchanie głosu opiekuna

 

U dzieci w wieku przedszkolnym:

  • trudności z opanowaniem treningu czystości
  • dziecko potyka się, obija o przedmioty, ma słabą równowagę, jest niezgrabne ruchowo
  • nie zwraca uwagi na skaleczenia
  • jest nadwrażliwe na hałas (często zatyka uszy, samo hałasuje – mruczy, śpiewa pod nosem), nadwrażliwe na pewne zapachy,
  • nie lubi być przytulane, nie lubi pewnych typów ubrań, narzeka na metki,
  • bardzo źle znosi mycie głowy, mycie twarzy
  • ma kłopoty z nauką jazdy na rowerze
  • unika nowych zabaw ruchowych
  • jest nadmiernie aktywne, wciąż w ruchu lub też jest letargiczne, ospałe
  • ma trudności z opanowaniem lub unika czynności takich jak: zapinanie ubrań, zdejmowanie butów, wiązanie butów, rysowanie, wycinanie
  • szybko przechodzi od płaczu do śmiechu, ma nagłe wybuchy złości
  • opóźnienia w rozwoju mowy, kłopoty z artykulacją, trudno zrozumieć, co dziecko mówi
  • Dziecko ma trudności ze zrozumieniem poleceń
  • Dziecku trudno skupić się na jednej czynności

 

U dzieci w wieku szkolnym:

  • dziecko jest nadwrażliwe na hałas (często zatyka uszy, samo hałasuje – mruczy, śpiewa pod nosem), nadwrażliwe na pewne zapachy,
  • nie lubi być przytulane, nie lubi pewnych typów ubrań, narzeka na metki,
  • nie może usiedzieć w miejscu, jest wciąż w ruchu, wierci się w ławce, wstaje podczas lekcji lub też dziecko jest ospałe, prowadzi siedzący tryb życia
  • dziecko ma trudności z czytaniem zwłaszcza na głos
  • ma kłopoty z pisaniem, pisze wolno, nie mieści się w liniach, nieprawidłowo trzyma długopis
  • dziecko wolno wykonuje zadania, jest prawie zawsze ostatnie
  • dziecko jest niezdarne, często potyka się
  • przyjmuje nieprawidłową postawę przy biurku
  • myli słowa dźwiękowo podobne
  • mowa dziecka jest niewyraźna, występuje nieprawidłowa artykulacja
  • dziecko ma trudności z koncentracją uwagi

 

SI 6x

 

Terapia integracji sensorycznej polega rozwijaniu prawidłowego odbioru i analizy bodźców dostarczanych z otoczenia poprzez zmysły zewnętrzne (wzrok, słuch, dotyk, smak, węch) oraz płynących z własnego ciała poprzez zmysły wewnętrzne (równowagi i czucia głębokiego). Jest dla dziecka bardzo atrakcyjna, gdyż ma charakter wesołej zabawy ruchowej, podczas której dostarczane są dziecku takie bodźce, których najbardziej potrzebuje jego system nerwowy.

Wyjątkowość metody Integracji Sensorycznej polega na tym, że niweluje ona przyczynę zaburzeń dziecka, a nie tylko zwalcza objawy.

  KONTAKT: ul. Spółdzielcza 25, Halinów, tel. (22) 760 54 44, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Wizyty na stronie: dzisiaj: 0 wczoraj: 64 w tym tygodniu: 319 w tym miesiącu: 874 w sumie: 117546
© Centrum Rehabilitacji Pod Dębami 2013, wykonanie strony - LUKNet